سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موتور جستجو چیست؟ انواع موتور های جستجوگر

بعید است کاربر اینترنت باشید و اسم گوگل به گوشتان نخورده باشد. گوگل مهمترین و پرطرفدارترین موتور جستجوگر اینترنتی است. موتورهای جستجو گشت و گذار در اینترنت را ساده‌تر می‌کنند و کاربران را از به خاطر سپردن یا ذخیره کردن آدرس صفحات مورد علاقه‌شان در اینترنت بی‌نیاز می‌کنند. در این مقاله به معرفی و تحقیق درباره مهمترین موتورهای جستجوگر در اینترنت می‌پردازیم. جایگزین‌های گوگل را معرفی می‌کنیم و تعدادی از موتورهای جستجوی ایرانی را بررسی می‌کنیم.

موتور جستجو چیست؟

  

موتور جستجو (Search engine) یک ابزار آنلاین است که به جستجو در سایت‌ها بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر می‌پردازد. موتور جستجو دائما در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد صفحات موجود در سایت‌های مختلف و ذخیره این اطلاعات در پایگاه داده خود است. پس از ورود کلمه کلیدی توسط کاربر، موتور جستجوگر به بررسی داده‌های موجود در پایگاه داده (Database) خود می‌پردازد و بر اساس الگوریتم رتبه‌بندی که دارد نتایج را به ترتیب در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش می‌دهد. در بخش بعدی نحوه عملکرد موتورهای جستجو را توضیح خواهیم داد.

 

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

در این قسمت به بررسی ساختار موتور جستجو و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای بررسی صفحات مختلف در وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند. این ربات‌ها در واقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به صفحات موجود در سایت‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم ذخیره یا اصطلاحا ایندِکس (Index) می‌کنند.

در مرحله بعدی، صفحات موجود در فهرست گردآوری شده را با در نظر گرفتن صدها فاکتور رتبه دهی، رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌کنند. حاصل این فرایند، مشخص شدن رتبه صفحات مختلف از سایت‌های متفاوت برای یک کلیدواژه خواهد بود.

مهمترین موتورهای جستجو در جهان

1- گوگل

  

گوگل یکی از غول‌های حوزه تکنولوژی و دارنده پرطرفدارترین موتور جستجوی اینترنتی در جهان است. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید گوگل در حال حاضر اختلاف فاحشی با سایر رقبای خود در میزان سهم از بازار موتورهای جستجو دارد.

2- بینگ (Bing)

بینگ موتور جستجوی متعلق به شرکت مایکروسافت است و در جایگاه دومین موتور جستجوی جهان قرار دارد. بینگ یک سیستم جایزه‌ای برای تشویق افراد به استفاده از این موتور جستجو پیاده کرده‌است. بدین ترتیب که با استفاده از این موتور جستجو شما امتیاز دریافت خواهید کرد و با امتیاز دریافت شده می‌توانید از خدمات پولی مایکروسافت استور بهره‌مند شوید. از دیگر ویژگی‌های موتور جستجوی بینگ نمایش یک تصاویر پس زمینه زیبا در هنگام بازدید از بینگ است.

برخی کاربران معتقدند جستجوی تصاویر در موتور جستجوی بینگ نسبت به گوگل راحتتر است. همچنین جستجوی ویدیویی در بینگ بدلیل امکان داشتن پیش نمایش قبل از باز کردن لینک، یک مزیت محسوب می‌شود. بینگ تلاش مایکروسافت برای انتقام از گوگل در بازار موتورهای جستجو است. علیرغم همه این تلاش‌ها و اینکه بینگ موتور جستجوی پیشفرض در سیستم عامل ویندوز است، مایکروسافت هنوز نتوانسته است اکثریت کاربران را متقاعد به استفاده از این موتور جستجو کند.

3. یاهو

یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات‌رسانی خود را متوقف کرد.

یاهو بعد از گوگل و بینگ سومین موتور جستجوی پرطرفدار در جهان است و حدود 1.52 بازار موتورهای جستجو را به خود اختصاص می‌دهد. اکثر مردم برای بارگذاری مطالب خبر خود از یاهو استفاده می‌کنند. تا سال 2017، میزان استفاده از یاهو بسیار بیشتر از از سایر موتورهای جستجو مثلا بینگ و گوگل بود. اما متأسفانه تعداد کاربران فعال این موتور جستجو به مرور زمان کاهش یافت و اکثر مردم ترجیح دادند به سمت موتور جستجوی گوگل بروند. کمپانی (Verizon)، این موتور جستجو را در سال 2017 در حدود 5 میلیارد دلار خریداری کرد.